pletenje

U prodaji je Skripta "PLETENJE po MIRI" koja pored objasnjenja za pocetak pletenja sadrzi objasnjenje za preko 200 mustri kao i dvadesetak odevnih predmeta na 180 stranica 

 

 

 ZAVRSAVNJE, SASTAVLJANJE DELOVA, KRPLJENJE, PEGLANJE

Pored obicnog zavrsavanja pletiva i uobicajene obrade pletenog predmeta postoje jos mnogi drugi nacini i posebne tehnike koje omogucavaju izradu dekorativnih detalja (kicanki, cube , rese) a pre svega takve tehnike koje se koriste za krpljenje i uklanjanje eventualnih gresaka i ostecenja nastalij pri radu usled cepanja, paranja i tome slicno.

Kada se zavrse svi delovi jednog pletenog predmeta, prelazi se na peglanje i sivenje. da bi pleteni predmet bio uspesno zavrsen peglanje i sivenje treba uraditi veoma pazljivo i uredno.

 

ZAVRSAVANJE

Zavrsavanje je postupak koji se obavlja u poslednjem redu pletenja svakog posebnog dela jedog pletenog predmeta i sluzi da se njime petlje zatvore. veoma je vazno da se zavrsavanje obavi  ostavljajuci nit prilicno labavo da bi ivica bila elasticna.

Postoji nekoliko nacina zavrsavanja, manje ili vise slozenih.

 

 

Prvi nacin : ovaj nacin se najcesce primenjuje. Rade se sve po dve petlje kako nailaze na igli tako sto se prva odradjena prevali preko druge; onda se uradi sledeca petlja i prebacu se preko poslednje petljekoja je nastala od dve prethodno zavrsene. Postupak se ponavlja doi se sve petlje koje se nalaze na igli zavrse i to prave petlje pravo obrnute petlje obrnuto.

Drugi nacin : Ovaj nacin se preporucuje kad se plete veoma cvrstom niti i kad petlje treba da budu labave. Zavrsavajuci petlje na ovaj nacin dobija se veoma elasticna ivia. Urade se dve petlje pa se prva uradjena prevuce preko druge, ali se ne ispusta sa leve igle. desnom iglom ubode se u sledecu petlju i tek kad se uradi ova poslednja ispusti se sa leve igle prevucena petlja . Ovaj postupak primeniti na sve petlje.

Treci nacin : Ova vrsta zavrsetka se radi s lica pravo. uzima se za jedno prve dve petlje u radu ali s unutrasnje strane kao kad se plee pravo urksteno. dobijena petlja se prebaci na levu iglu i odradi se sa sledecom petljom. I ove dve petlje treba uraditi uzimajuci ih s unutrasnje strane plettiva ; dijena petlja se zatim prebaci  na levu iglu. Ovaj postupak se ponavlja sa svim petljama do kraja reda.

 

 

ZAVRSAVANJE CEVASTOG BODA

Cevasti bod  se zavrsava direktnim skidanjemsvake petlje sa igle pomocu igle za vunu koja nije jako siljata (tupa igla) potrebljavajuci nit od vune kojom se radi pletivo vodeci racuna da duzina niti moze da zatvori sve petlje.

  1. vrh igle za vunu uvuci u prvu petlju koja treba da je prava i skinuti je kao obrnutu
  2. vrh igle za vunu uvuci u drugu petlju koja treba da je prava iskinuti je kao pravu
  3. vrh igle za vunu uvuci u prvu petlju reda koja je ranije skinuta i provuci je u tevu petlju koj je obrnuta skidajuci je u isto vreme sa igle posto je prethodno uzeta pravo

Ovaj postupak ponavljati do kraja reda.

 

 

PEGLANJE

Peglanje je od ogromnog znacaja za konacni izgled pletenog predmeta. Njime se, ustvari ispravljaju eventualne greske ili se blago uoblicuju ispleteni predmeti. zbog toga je veoma vazno da se delovi pre sastvljanja ispeglaju. vazno je istaci da se peglanje pletenih predmeta obavlja pomocu pare da se pletivo ne bi splostilo uglacalo i upropastilo.

 Narocito treba izbegavati direktno peglanje redljefnih bodova (na primer bod pletenice ili razni drugi prugasti bodovi).  Nikada nemojte peglati ranfle.

Da bi se pleteni predmeti ispeglali treba uraditi sledece:

  1. pomocu cioda ili pribadaca pletivo se s nalicja pricvrsti na dasku za peglanje
  2. preko pletiva se rasiri vlazna tanka krpa
  3. prelazi se peglom iznad vlazne krpe da bi se stvarla para

  

 

KAKO SE PODIZE ISPUSTENA PETLJA

Ako za vreme pletenja primetite da je petlja ispustena sa malo strpljena i paznje moze te da je pogidnete. Ispustena petlja se uhvati kukicom (kao na slici) pa se provlaci kroz vodoravne niti praveci tako petlje jednu za drugom. Vodite racuna  da se ispustena petlja nadje ispred vodoravnih niti ako se podize pava petlja a iza ako se podize obrnuta petlja.

 

 

KRPLJENJE

Ukoliko dodjete u situaciju da morate da okrpite pleteni odevni predmet mozda ce vam pomoci ove tri slike na koji nacin se to radi u zavisnosti od boda kojim je radjeno pletivo.

 

 
 
 

 

OBICNO USIVANJE 

staviti jedna preko drugog ispletene delove tako da se lica dodiruju. Zatim duz ivica prositi sitnim bodom spajajuci odgovarajuce petlje svakog dela.

 

 

USIVANJE GLATKIM BODOM

Dva dela pletena glatkim bodom mogu se fotovo nevidljivo sastaviti . Ovo usivanje radi se s lica rada odozdo nagore. Delovi  koje teba usiti priblize se jedan drugom i prve dve petlje uscvrste iglom. Zatim se igla ubode u sredinu druge dve petlje zdesna a izadje kroz prvu petlju sleva. Potom se igla ugode ispod tek uradjenog boda i izadje iznad njega. Na isti nacin ali radeci horizontalno mogu se sastaviti dva dela pletena glatkim bodom cije petlje nisu zavrsene praveci izmedju njihh slica jos jedna red glatkim bodom. upotrebljavajuci bilo usprvni bilo vodoravni nacin glatkim bodom moze da se veze po zavrenom oletivu radjenom glatkim bodom.

 

 

UKRASNO USIVANJE 

Ovaj bod moze se primeniti cak i kod sastvljana pletenih delova. Obicno  je to bod porstice koji ima ukrasne efekte.

Naravno ova vrsta usivanja se primenjuje na jednostanim pletenim predmetima i nikakona pletivu radjenom reljefnim rupicasim ili nekim drgim slozenim bodom.

 

 

KICANKE

Kicanke koje se koriste kao ukrasi na kapama, salovima i slicno veoma se lako prave. Da bi se uradila jedna kicanka potrebno je komad kartona koji po velicini odgovara duzini same kicanke. Oko kartona se namota onoliko vune koliko se zeli da kicanka bude debela, zatim se jedan kraj uveze. Onda se drugi kraj priosece, karton ispadne a krajevi se poravnjaju.

 

 

CUBE

 Izrada cube iziskuje narocitu paznju i peciznost i ako se dobro uradi cuba ima veliki ukrasni efekat. Za izradu cube potrbna su dva jednak kartnska kruga ciji je precnik otprilike dva santimetra veci od precnika cube. Kroz centar krugova naoravi se rupa pa se kroz nju pomcu igle za vunu koja se stalno provaci kroz centarkartoni prekrivaju vunom. Ovo se radi sve dok se rupa sasvim ne zatvori. Zatim se makazama udje izmedju krugova i vuna isece u krug a izmedju dva kruga se umetne dvostruko parce niti koja se zatim pazljivo veze. potom se kartonski krugovi izvuku a krajevi vune poravnaju makazama trudeci se da cuba bude sasvim loptasta.

 

OBICNE RESE

 Da bi se napravila jedna resa, treba vunu iseci u dvostukoj duzini buduce rese. Zatim de naprave gomilice od tri-cetri niti (od broja niti zavisi debljina rese) ;niti se presaviju na pola i gomilice se pomocu kukice na pravilnim razmacima jednim svojim krajem provlace kroz ivicu pletiva, obrazujuci omcicu kroz koju se drugi kraj provuce i blago zategne.

 

 

RESE UPLETENE U CVOROVE

 Kada se naprve rese niti se podele na pola i niti jedne gomilice vezu sa nitima sledece gomilice. Tako moze da se urai jos jedan ili vise redova.

Make a Free Website with Yola.