pletenje

U prodaji je Skripta "PLETENJE po MIRI" koja pored objasnjenja za pocetak pletenja sadrzi objasnjenje za preko 200 mustri kao i dvadesetak odevnih predmeta na 180 stranica 

POZAMANTERIJA U NOVOM SADU
U KOJOJ PORED VUNE I PRIBORA ZA PLETENJE MOZETE DA KUPITE I SKRIPTU "PLETENJE PO MIRI"

  

 POCETAK PLETENJA

Veoma  je vazan polozaj igala i ruku. Ako se igle drze i vode ispravno pletenje ce se odvijati ispravno, bez smetnji i zamora. Takodje je vazno kako da se otpocne pletenje. Pocetnicima se preporucuje da strpljivo, vise puta, pokusaju, dok petlje postanu meke i ujednacene.

 

 

Prvi nacin : Ovakav postupak pri pletenju se najcesce koristi u Engleskoj.

1. Klupce se nalazi desno, desna ruka se polozi vodoravno iznad igle; nit se omota oko malog prsta iste ruke, zatim  se vodi navise iznad otalih prstiju i zaustavlja se na prvom zglavku kaziprsta, ciji je zadatak da prebacuje nit na desnu iglu.

2. Srednji i domali prst desne ruke, blago savijeni, pridrzavaju iglu.

3. Palac desne ruke, uz pomoc malog prsta, upravlja desnu iglu prema levoj za vreme pletenja.

4. Leva ruka s levom iglom treba da se sto manje pokrece; njena funkcija je da se vec obrazovana petlja ucvrsti i da se prebaci na desnu iglu.

 

Drugi nacin: Ovaj postupak narocito je rasprostanjen u centalnom delu Europe i kod nas.

1. Klupce se nalazi sleva. Nit, oslonjena na mali prst leve ruke, provlaci se ispod domalog i srednjeg prsta, a zatim se omota u vidu prstena oko kaziprsta koji treba da je uvek sasvim blizu leve igle da bi maksimalno ogranicio pokrete ruke.

2. Desna ruka, postavljena vodoravno iznad desne igle, podrzava je palcem i kaziprstom i upravlja je prema niti koju drzi kaziprst leve ruke da bi se uradila petlja.

 

 

RECNIK NAJCESCIH IZRAZA

Izabrala sam izraze koji se najcesce koriste kod objasnjenja pletenja i pokusacu da ih vam opisem.

 

 

PETLJA

Petlja je prsten zatvoren cvoricem na igli i sastoji se od dve niti - prednje i zadnje.

 

 

BOD

Bod predstavlja celinu od jednog ili vise redova pletiva pri cemu se petlje rade na takv nacin da se stalno dobija odredjen motiv.

 

 

RED

 Ovaj izraz oznacava skup svih petlji na jednoj igli.

 

 

IZDUZIVANJE

Izduzivanje petlji znaci omotati nit jednom  ili vise puta oko desne igle pet nego sto se provuce kroz petlju koja se nalazi na levoj igli i koju treba odraditi. U sledecem redu ova nit se pusti da padne sto stravra izduzeni efekat .

 

 

DODAVANJE

 Ovaj izraz oznacava povecavanje broja petlji koje se nalaze na igli ili za jednu ili vise. Rdi se pomocu navijutka.

 

 

NAVIJUTAK

Uraditi navijutak znaci omotati nit oko desne igle pre nego sto se uradi jedna petlja. U sledecem redu omotana nit se radi kao obicna petlja. Tako se dobija pelja vise u odnosu na prethodni red.

 

 

ODUZIMANJE

Ovaj izraz oznacava smanjivanje broja petlji na igli za jednu ili vise . Smanjivanje se postize pevlacenjem jedne ili vise petlji preko susednih petlji ili pletenjem dveju petlji ujedno.

 

 

PREVLACENJE

Ovaj postupak se primenjuje samo na krajevima pletiva da bi se smanjio broj petlji na igli. Prevuci petlju znaci prebaciti je sa leve igle na desnu bez odradjivanja, odraditi sledecu petlju  podici (uhvatiti) neodradjenu petlju levom iglom prevuci je odozgo peko odradjene petlje i pustiti je da pane preko nje.

 

 

OSTAVLJANJE NA STRANU

Ovaj izrazse cesto upotrebljava kod pletenica i jos nekih drugih motiva. Ostaviti na stranu dnu ili vise petlji znaci prebaciti ih na pomocnu iglu koja ima vrh sa obe strane da bi mogle kasnije da se odrade.

 

 

PREUZIMANJE

Sastoji se u ponovnom uzimanju u rad petlji koje su ostale na pomocnoj igli

 

 

PODIZANJE

Sastoji se u podizanju petlji slucajno ispustenih tokom rada sto se najcesce obavlja kukicom

 

 

ISPUSTANJE

Ispustanje petlje znaci pustiti namerno petlju na odredjenom mestu da vi se dobio odredjeni motiv.

 

 

UKRSTENA PETLJA

Za petlju se kaze da je ukrstena ako se pri pletenju uzima zadnja nit tako da se petlja u stvari preokrene.

 

 

 

PONAVLJANJE - ZVEZDICA 

Ovaj pojan gotvo uvek se obelezava dvema zvezdicama i go od * do * sto znaci  da postupak opisan izmedju zvezdica teba ponavljati.

 

 

IVICA

Pod ivicom se podrazumevaju obe bocne stane pletiva .  Ivicu obazuje pocetna petlja i zavrsna petlja svakog reda.

 

 

BORDURA - RANFLA

Pod bordurom ili ranflom podrazumeva se pocetna mustra pletiva. Obicno se radi kod odevnih predmeta i ima ulogu da pocetak pletiva bude elastican i da dobro stoji. Najcesce se radi obicnim prugastim bodom a moze se raditi i pirinac bodom, bodom podvezice i drugim. 

 

 

UZORAK

Kad niste dovoljno vesti u pletenju i ne mozete da procenite odnos broja petlji i redova u centimetrima prema debljini bune ili mogucnost tegljenja niti, pozeljno je da se pre nego sto se otpocne sa pletenjem uradi mali uzorak zeljenog boda obicno u dimenzijama 10x10. Na taj nacin se izbegava mogucnost paranja i nepotrebnog gubljenja vremena .

 

 

LEVO I DESNO

Leva i Desna strana pletiva smatra se deo pletiva koji se nalazi sa desne ili sa leve strane lica pletiva.

 

 

Skraćenice u pletenju

Mustre se pišu ili grafički ili tekstualno (a nekad i na oba načina).

Prvi način predstavljen je pomoću šema, koje se čitaju odozdo na gore. Svaka mustra treba da sadrži i legendu, i objašnjenje da li je u šemi predstavljen svaki red ili svaki drugi red.

Ako je mustra pisana tekstualno, mora objasniti šta se radi u kom redu.

Deo mustre izmedju znakova (navodnici, zagrade ili zvezdice) ponavlja se onoliko puta koliko je objašnjeno u uputstvu.

Opis na engleskom

Eng skr.

Opis na srpskom

bind off

BO

završavanje

contrasting color

CC

kontrastna boja

circular needles

cn

kružne igle

cast on

CO

nanizati

cable X stitches from the back of the work

CXB

prebaciti na pomoćnu iglu X petlji tako da budu iza rada

cable X stitches from the front of the work

CXF

prebaciti na pomoćnu iglu X petlji tako da budu ispred rada

decrease

dec

smanjiti

double pointed needles

dpn

dvostruke igle

Garther stitch

Gr st

bod Podvezice ili “sve pravo”

increase

inc

povećati br. petlji, dodati petlje

Knit

K ili k

plesti pravo

knit 2 together

k2tog

 2 petlje isplesti zajedno

make 1

M1

napraviti jednu petlju

main color

MC

glavna boja

Moss stitches

Moss st

Pirinac bod

Needle

n

igla

Purl

P ili p

krivo plesti (obrnuto)

purl 2 together

p2tog

2 petlje krivo isplesti zajedno

place marker

pm

postavite marker

pass slipped stitch over

psso

prebaci skliznutu petlju preko

repeat

rep

ponavljati

round

rnd

krug

right side

RS

sa lica

skip

sk

preskočiti

Slip, Knit, Pass stitch over

SKP

prebacite 1 petlju, sledeću pravo ispletete, i onda prebačenu petlju prevučete preko ispletene

slip

sl ili s

prebaciti petlju sa leve na desnu iglu (skliznuti petlju)

slip 1 knitwise

sl1k

prebaciti (skliznuti) pravo, petlju sa leve na desnu iglu

slip 1 purlwise

sl1p

prebaciti (skliznuti) krivo, petlju sa leve na desnu iglu

slip, slip, knit these 2 stitches together

ssk

upletite dve petlje zajedno pravo (skretanje na levo)

slip, slip, purl these 2 stitches together

ssp

 upletite dve petlje zajedno krivo

slip, slip, slip, knit these 3 stitches together

sssk

upletite 3 petlje zajedno, pravo.

Stockinette/Stocking stitch

St st

Glatki bod

stitch(es)

st(s)

petlja(e)

through back loop

tbl

kroz zadnji deo petlje

together

tog

Zajedno

wrap and turn the next stitch, leaving the wrapped stitch on the left working needle

w&t

obmotajte petlju i okrenite rad

Wrong Side

WS

sa naličija

yarn over

yo

namotati vunicu preko desne igle, „navijutak“

 
 
Make a Free Website with Yola.